SEDIKIT CERITA KELAKAR UNTUK ANDA…

Posted: March 14, 2008 in Uncategorized

CERITA 1

Di sebuah kg ada 3 org remaja yang suka
lepak.
seorang tu nama dia Ali, seorang tu
Budin dan
seorang lagi Ciko. Aktiviti seharian depa ni
menybbkan tok imam tak senang duduk.
pada satu hari tok imam tu datang dengan
niat nak
tarbiyah depa ni. Maka berlakulah
beberapa insiden
cabar-mencabar.
Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu
ke surau
waktu Maghrib nanti. Si Ali pun berkata,
“Tok imam
ingat eden semuo ni jahil sangat ke?
Takpa, nanti
eden semuo buktikan yang eden semuo
bukan lah
jahil sangat seperti yang disangkakan”.
Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib
pegilah
malaun 3 ekor tu ke surau. Tok imam pun
suruh Ali
azan. Tanpa berlengah terus saja Ali
azan, “Allah
Ta’ala… Allah Ta’ala…” dengan segera
tok imam
merampas mikrofon daripada Ali &
menyuruh tok
bilal azan semula. Terselah kejahilan Ali.
Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam
pun mengangkat takbiratul ihram. Tok
imam pun
satu hal, angkat sekali tak khusyuk,
angkat 2x pun
tak khusyuk juga lagi.. Masuk saja kali
ketiga,
Budin panggil tok imam. “Tok, tok duduk kat
belakang, biar saya jadi imam.” Tok imam pun
undur lah ke belakang.
Budin pun angkat lah takbiratul ihram.
“Allahu
akbar!” Maka para
makmum pun ikut angkat takbiratul ihram &
memulakan solat. tiba-tiba saja si Budin
ni pusing
ke belakang dan berkata, “Aa, tengok!
Sekali jee
tokkkk!!” lalu batallah solat Budin.
yang lain-lain
pun ikut berenti sambil ketawa terbhk2.
Tok imam pun minta pulak si Ciko jadi
imam. Si
Ciko pun terus ke
depan jadi imam solat tersebut bermula
dari takbir
sampai lah habis sembahyang. Siap dengan
wirid2nya sekali.
Punyalah respect tok imam kat si Ciko
niii… Lepas
solat, tok imam pun puji-memuji leee si
Ciko ni…
Tapi dengan bongkaknye si Ciko berkata,
“He hee,
itu belum ambil wuduk lagi tu.
Kalau tak, lagi dassat eden sembahyang.
He heee…”
Tok imam pun terkedu & terpana

CERITA 2

Pada cuti hari minggu yang lalu, aku
menghadiri
satu majlis akad nikah kawan pada kawan ku.
Waktu tu aku bercuti di kampung dia.
Jadi bila ada
kenduri macam tu dia pun pergi dan ajak aku
sekali. Aku pun ikut sama. Masa tu
majlis akad
nikah tu dijalankan diruang tamu. Ramai
orang aku
tengok, sambil duduk bersila
mengelilingi Tok Kadi
dan pengantin lelaki. Dahsyat, pengantin
tu duduk
atas bantal macam raja. Aku jarang
tengok majlis
macam nih. Jadi masa bersila tu, aku pun
mengesot
sikit-sikit untuk dengar apa yang Tok
Kadi akan
tanya. Rupanya macam-macam jugak Tok Kadi
tanya. Tapi ada satu soalan yang
menyebabkan aku
malu besar…
Tok Kadi tanya pasal satu hari berapa
kali kene
sembahyang, dengan lajunye Mamat
pengantin tu
jawab “Lima”. Tok Kadi tanya lagi, bagi
contoh-
contoh najis kecil (ringan), dia pun
jawab kencing
baby yang kecik-kecik lagi. Tok Kadi pun
angguk
ler, jadi aku rasa jawapan tu OK la kut.
Tok Kadi tanya lagi contoh najis besar
(berat),
Mamat tu mula dah panik, jeling kiri,
jeling kanan,
mula tengok syiling, aku rasa macam nak
tolong je
Mamat pengantin tu… bukannye susah,
jawapannya
anjing ngan babi je… tapi Mamat tu dah
mula
berpeluh jantan keluar kat dahi… Tok
Kadi mula
senyum…
Aku sebut dalam hati moga-moga dia dengar:
‘Anjing ngan babi la hoi….!’, tapi
rupanya aku cakap
dalam hati dia tak dengar. Aku tak tahu
apa yang
jadi selepas itu, kerana majlis tu jadi
kecoh kerana
ramai orang yang berada di sekeliling
majlis tu
sambil minum air sirap, tersembur keluar
minuman
tu terkena baju ramai orang, aku pun
sama, masa
tu aku tengah minum sirap tu, tiba-tiba aku
semburkan balik, dah kene member kat
tepi-tepi,
kecoh jadinya, aku kesat mata aku, penuh
dengan
air mata.
Yang aku ingat masa Tok Kadi tanya tentang
contoh najis besar kat pengantin tu
keadaan senyap
sunyi…. Tapi bila pengantin tu jawab
“Taik Gajah..!”
suasana jadik hingar bingar dengan gelak
ketawa
orang yang dah tak boleh tahan, nak control
macamana … taik gajah… besar betul!!

Comments
  1. Ali Asyraf says:

    leh x mintak royalti utk citer no 1… ade guna nama aku tuh!

  2. Pjoyz xXx says:

    Aku ingatkan Ali Asyraf org yang dimaksudkan dalam citer itu… rupenye tidak… hehehhe… jgan mara ye ali… hahaha… walid, add blog aku gak. http://pjoyz.blogspot.com

  3. Ali Asyraf says:

    haha… Ali Asyraf seorang yang baek… tidak seperti Ali di atas itu…

  4. fiefa says:

    kuang3x….hahaha….mmang sngal la mangkuk 2…mga bkal laki aku tau pe bnda sume 2…so,kpa gadis2 melayu yg bragama islam,crilah laki yg tau hal agama..yer….???hehehe..

  5. mirza says:

    apolah kou nih aku baru lepas operation,sakit perut aku tauuuuu menahan golak pasal taik gajah kou tuh!!!!!

  6. nazri says:

    betepa besar taik lalat daaaaaaa!!!!!!!!?

  7. nazri says:

    betapa besar tahik lalat daaaaaa!!!!!!!!

  8. shahkirman says:

    hehehe…kalo ko nak byk lg citer lawak..rujuk dekat blog yang plg byk merapu…hehehhe

  9. xien says:

    page 1 tu klakarlah..tp page 2 tu kurang ktawalah

Leave a Reply

